Data storytelling i digital markedsføring

At arbejde med data handler ikke kun om tal. Du ved, at processen med dataudtrækning, rapportering, analyse og tilskrivning producerer værdifuld indsigt, som kan ændre forløbet af et projekt eller en strategi. 

Hvordan omsætter du disse indsigter til handling? Hvordan overtaler du beslutningstagere til, at tage beslutninger baseret på dine data? Det gør du via datas torytelling. Uden en storytelling er data kun tal. Disse tal kan fortælle dig, hvad der skete, men de kan ikke fortælle dig, hvorfor det skete, hvorfor det er vigtigt, og hvad du kan gøre noget ved det. Det er her, datastorytelling kommer ind i billedet. 

Datastorytelling er praksis med at formidle dataindsigt til et specifikt publikum ved hjælp af en klar og overbevisende fortælling. Data har mange historier at fortælle, og ikke to mennesker vil fortælle nøjagtig den samme. Alle bringer deres egne perspektiver, erfaringer og skævheder til data storytelling. 

Lad os nu overveje, hvordan man opretter historier med data. En datahistorie har tre hovedkomponenter, 1) selve dataene, 2) en overbevisende fortælling og 3) klare visualiseringer. Sammen bør disse komponenter engagere dit publikum ved at forklare, hvad du har lært, og hvordan du kan bruge disse oplysninger til at handle. :

  1. Data
    Tænk på dine datapunkter som karaktererne i et teaterstykke. Hvis de alle er på scenen på én gang, kan det være svært at vide, hvor du skal fokusere din opmærksomhed. Så du skal være selektiv med hensyn til, hvilke tal du fremhæver. De vigtigste datapunkter er dine hovedpersoner, mens andre kan spille biroller, og nogle behøver måske slet ikke at være med i scenen. For at afgøre, hvilke datapunkter der er vigtige, er det afgørende at forstå de spørgsmål, du forsøger at besvare. For eksempel arbejder du måske for et legetøjsfirma, der måler resultaterne af en ny kampagne på sociale medier. Dit spørgsmål kunne være så simpelt som at spørge, om denne nye kampagne er mere effektiv end den sidste. For det spørgsmål kan dit vigtigste datapunkt være afkast på annonceudgifter. Men husk, du skal forstå det spørgsmål, du vil besvare, for at vide, hvilke data du skal bruge. At være klar over dine spørgsmål og de data, du kan bruge til at besvare dem, er også det første skridt i planlægningen af din næste del af din datahistorie, fortællingen. 
  2. Data storytelling
    Fortællingen er som plottet i et skuespil, det er det, der sker i historien. En velstruktureret fortælling er engagerende, mindeværdig og overbevisende. Når du har valgt de datapunkter og indsigter, der besvarer dine spørgsmål, kan du begynde at opbygge en fortælling, der formidler dem effektivt. I eksemplet med legetøjsfirmaet vil du forklare, hvordan de ROAS-data, du har indsamlet, er sammenlignet med den tidligere kampagne, og hvordan disse resultater kan påvirke din fremtidige indsats. Med andre ord skal din datahistorie ikke kun forklare, hvad din indsigt betyder, men hvorfor den betyder noget for dit publikum, og hvad de kan gøre ved dem. Det betyder ikke, at du skal have alle svarene. Faktisk skaber nogle af de bedste historier rum for diskussion. Men at appellere til dit publikum med en stærk fortælling kan henlede opmærksomheden på din indsigt og tilskynde andre til at handle. 
  3. Datavisualisering
    Datavisualisering er grafiske repræsentationer af data, der formidler information. Datavisualiseringer er som kostumer, belysninger og sceneopsætning i et teaterstykke. De fokuserer opmærksomheden og hjælper publikum med at forstå, hvad der sker i fortællingen. Visualiseringer kan tage form af diagrammer, grafer, infografik eller andre illustrationer. En velplaceret visualisering tydeliggør tendenser og udtrykker relationer mellem datapunkter. For at vende tilbage til eksemplet med legetøjsfirmaet igen, kunne vi vælge at repræsentere ROAS-dataene som en række tal. Men hvis det, vi ønsker at gøre, er at sammenligne den nuværende kampagne med den sidste, er det meget klarere at formidle dette forhold med et søjlediagram. Det får pointen hurtigt og tydeligt frem. Du lærer mere om at visualisere data og gøre præsentationer tilgængelige for forskellige målgrupper på et senere kursus. Datastorytelling er et kraftfuldt værktøj og et, der er meget efterspurgt til digital marketing og e-handelsroller. Ved at bruge data, fortællinger og visualiseringer kan vi engagere publikum, kommunikere indsigt og påvirke store beslutninger.