Sociale medier strategi

Find det rigtige publikum for netop din forretning på sociale medier

Langt over halvdelen af mennesker i hele verden er på sociale medier, og det antal vokser kun. Det kan været et publikum kan bedst lide Twitter mere end Tiktok, eller et andet foretrækker Facebook frem for Instagram. 
Men uanset hvad en virksomhed sælger, er chancerne gode for, at sociale medier strategi er en central del af deres marketingstrategi. 

Sociale medier strategi i praksis

Sociale medier strategi er praksis med at skabe og udgive indhold til sociale medieplatforme for at fremme engagement og promovere et brand eller et produkt. Oprettelse af indhold på sociale medier kan virke simpelt. Når alt kommer til alt, poster folk interessant, sjovt eller rørende indhold til deres personlige konti hver dag. Men der er meget mere til markedsføring på sociale medier end at skrive smarte eller informative indlæg. Marketing på sociale medier involverer mange af de samme bekymringer som en virksomheds overordnede digitale marketingstrategi. Som at øge engagementet, udvide deres rækkevidde og opbygge deres brand. Det er bare, at alle disse aktiviteter sker på sociale medieplatforme. 

Metoder til udnyttelse af sociale medier strategi

Lad os nu undersøge nogle af de måder, virksomheder bruger sociale medier til at forstærke deres indsats og nå deres digitale marketingmål.

Kategorier i sociale medier strategi

Vi kan opdele disse aktiviteter i fem kategorier, kendt som de fem søjler i markedsføring på sociale medier. Disse søjler omfatter: strategi, planlægning og publicering, lytning og engagement, analyser og rapportering og betalte sociale medier. Lad os starte med strategi. Før du planlægger dit indhold eller din kampagne, skal du vide, hvem dit publikum er, og hvilke sociale platforme de bruger. Hvis dit publikum for det meste er interesseret i indhold om boligindretning, kan du måske ikke skrive på en platform, der henvender sig til forretning og netværk. At poste det rigtige indhold de rigtige steder kan spare både tid og penge. For at vide, hvilke typer indhold du skal oprette, skal du også forstå dine mål. Hvis du f.eks. ønsker at opbygge et fællesskab omkring dit brand, kan du fokusere på interaktivt indhold som afstemninger eller spørgsmål og svar-sessioner. Men hvis dit mål er at promovere et nyt produkt, kan det give bedre resultater at køre en konkurrence eller giveaway.

Valg af publikum i sociale medier strategi

At forstå dit publikum og have klare mål vil hjælpe dig med at skabe effektivt, relevant indhold. Når du har fastlagt din strategi og indhold, skal du overveje at planlægge og udgive. Det betyder, at du skal beslutte, hvornår du vil poste indhold, og hvor ofte du vil poste indhold. Målet er at engagere følgere nok, så de husker dig, men ikke så ofte, at du overvælder dem. Dernæst er social lytning og engagement. Når dit indhold er ude i verden, kan du spore og analysere sociale samtaler og omtaler relateret til dit brand. Dette kan betyde overvågning af direkte svar på et brands sociale indhold eller optjente medier, såsom opslag om dets produkter, som er gode måder at finde ud af, hvordan kunderne har det med din virksomhed. Den indsigt, du får, kan hjælpe dig med at beslutte, hvordan du reagerer på og engagerer dig med kunder på sociale platforme. Disse svar er vigtige, fordi de kan påvirke dit brandimage og kunderelationer. Tænk på social lytning og engagement som en samtale. For det første udgiver en virksomhed indhold. Så lytter de til, hvordan deres publikum reagerer. Ved at være opmærksom på, hvad deres publikum siger, kan de bestemme den bedste måde at svare på. For eksempel, hvis nogen skriver om, hvor nyttigt de finder et bestemt værktøj, som en vanesporingsapp, kan brandet svare med tak og opmuntring. Men hvis de skriver, at appen ikke fungerer korrekt, kan de dele fejlfindingstip i stedet. 

Analyser og rapportering

Dernæst skal du bruge analyser og rapportering til at finde ud af, hvordan dit indhold eller dine kampagner klarer sig og kommunikere resultater til andre. Analyseværktøjer til sociale medier kan spore og måle ting som kommentarer, delinger, følger eller klik. De kan fortælle dig, hvor mange mennesker der bruger et hashtag eller antallet af positive omtaler over tid. Virksomheder kan bruge denne indsigt til at reagere på tendenser eller vejlede fremtidige strategier. Endelig er der betalte sociale medier. Betalte annoncer på sociale medier har mange af de samme fordele som betalte annoncer for andre kanaler. Det kan udvide et brands rækkevidde ud over dets eksisterende kundebase og give dem mulighed for at remarketing af produkter. Men annoncering på sociale medier har også nogle andre fordele. For det første giver sociale platforme mere detaljerede brugeroplysninger end søgemaskiner. Det betyder, at brands viser annoncer til meget specifikke kundegrupper. Endelig er betalte sociale medier en god måde for brands at udvide deres e-mail-lister. Ved at linke annoncer til e-mail-tilmeldingsformularer kan virksomheder kontakte deres følgere direkte og sende dem særlige tilbud. Som enhver digital marketingstrategi involverer markedsføring på sociale medier at lære dit publikum at kende, finde dem online og sætte meningsfulde mål. Først da kan du planlægge, oprette og udgive indhold. Dernæst kan social lytning og måling fortælle dig, hvordan du interagerer effektivt med dit publikum og forfiner din strategi. Endelig kan du med betalte sociale annoncer udvide din rækkevidde, henvende dig til specifikke kunder og udvide dine e-mail-lister.